Θετικές σε γενικές γραμμές, αν και με αρκετές ενστάσεις από εμπόρους επιμελητήρια και ξενοδόχους, ήταν οι κρίσεις των κοινωνικών φορέων που εμπλέκονται και τους οποίους αφορά ο νέος επενδυτικός νόμος που εξετάζεται από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ενώ κατατεθήκαν πολλές προτάσεις και υπομνήματα προς το αρμόδιο υπουργείο, εν όψει της δεύτερης ανάγνωσης του σχετικού νομοσχεδίου την ερχόμενη εβδομάδα.
Ο γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ Γιάννης Τσιφόρος τόνισε ότι ο πρωτογενής τομέας ήταν πάντα ο φτωχός συγγενής των επενδυτικών νόμων, ενώ υστερεί και στη χρηματοδότηση και τη στήριξη, αφού οι επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα απολάμβαναν πάντα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από τα τραπεζικά ιδρύματα. Υπογράμμισε δε ότι η ελπίδα είναι στο υπό σύσταση Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης στο οποίο θα μετεξελιχθεί το ΤΕΜΠΜΕ. Ο αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καβαθάς σημείωσε ότι σαφώς το νομοσχέδιο κινείται σε ορθή κατεύθυνση, κρίνοντας ως απολύτως θετική την εισαγωγή των φοροαπαλλαγών, αντί των ξεπερασμένων επιδοτήσεων, ενώ έκρινε ως θετική την κατεύθυνση υπέρ της νεανικής επιχειρηματικότητας.
Στις παραλείψεις του νομοσχεδίου ανέφερε την απουσία περιφερειακής στόχευσης, αλλά και της οριοθέτησης κατανομής πόρων μεταξύ μεγάλων, μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων, τη μη θεσμοθέτηση αφορολογήτου αποθεματικού και τη διατήρηση του ύψους της επένδυσης στα 200.000 ευρώ για να υπαχθεί στο νόμο, αντί των 100.000 που προτείνεται.
Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, μετέφερε την "έκπληξη και δυσαρέσκεια" του εμπορικού κόσμου για την εξαίρεση του εμπορίου από τον επενδυτικό νόμο, με αποτέλεσμα 320.000 εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες καλύπτουν το 30% των επιχειρήσεων της ελληνικής οικονομίας να εξαιρούνται από το καθεστώς των ενισχύσεων, ενώ την ίδια ώρα δίδεται η δυνατότητα εμπορικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε επιχειρηματικά πάρκα.
Ο κ. Κορκίδης ζήτησε την ένταξη των εμπορικών επιχειρήσεων στο νέο νόμο, σημειώνοντας ταυτόχρονα, ότι οι προτεινόμενες φοροαπαλλαγές αφορούν μόνον τις ήδη κερδοφόρες επιχειρήσεις, ενώ εξέφρασε αμφιβολία για το αν η μετατροπή του ΤΕΜΠΜΕ σε ΕΤΕΑΝ θα επιφέρει τα προσδοκώμενα ευεργετικά αποτελέσματα, αφού η επιτυχία εξαρτάται από τον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Παρατήρησε ότι με το νέο νόμο δεν δίνεται άμεση λύση στην κωλυσιεργία για την έκδοση άδειας λειτουργίας, ενώ για τα αφορολόγητα αποθεματικά είπε ότι ευνοούν μόνον τις μεγάλες επιχειρήσεις.
"Εξαιρετικά βελτιωμένο σε σχέση με ό,τι προϋπήρξε", χαρακτήρισε τον νέο επενδυτικό νόμο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Νίκος Αγγελόπουλος, κρίνοντας ότι το ζητούμενο σε έναν επιτυχημένο επενδυτικό νόμο είναι η βελτίωση της απασχόλησης, που δεν συμβαδίζει οπωσδήποτε με τη βελτίωση του ΑΕΠ.
Σημείωσε, πάντως, ότι τα φορολογικά κίνητρα που παρέχει ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι χωρίς αντίκρισμα στον τουρισμό ("έχουν μεταφυσική αξία"), καθώς οι κερδοφόρες επιχειρήσεις, ιδίως για το 2010, είναι ανύπαρκτες, κρίνοντας ως πραγματικά αποτελεσματικό κίνητρο την επιδότηση εργασίας για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Παρεμβαίνοντας στο σημείο αυτό ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είπε ότι συζητείται αναπτυξιακός νόμος και ότι η επιδότηση εργασίας είναι άλλης πολιτικής ζήτημα.
Κατά τον κ. Αγγελόπουλο το μείζον θέμα που θα έπρεπε να υπάρχει στο νέο αναπτυξιακό νόμο και αφορά τον αποκλεισμό και την επιδότηση νέων κλινών στις κορεσμένες τουριστικά περιοχές, δεν έχει περιληφθεί.
Τέλος, ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Φωκίων Δεληγιάννης τόνισε ότι ο νέος επενδυτικός νόμος περιλαμβάνει πολλές καινοτομίες και απλοποιήσεις που ενθαρρύνουν με ουσιαστικό τρόπο την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Συμπλήρωσε ότι υιοθετείται μία αντίληψη για τις επενδύσεις και προτάσσεται μια πρακτική ενίσχυσής τους που απομακρύνεται από τις αναποτελεσματικές θεωρήσεις προηγουμένων ετών. Εξάλλου, χαρακτήρισε ορθή την πρόθεση ενίσχυσης της επενδυτικής προσπάθειας σε τομείς που αναπτύσσονται γρήγορα και έχουν τη δυνατότητα να είναι διεθνώς ανταγωνιστικοί, ενώ, παράλληλα, υπάρχει προσφορά κινήτρων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ταυτόχρονα όμως, είπε, απαιτείται συνολική προσπάθεια για δημιουργία ενός ευρύτερου περιβάλλοντος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα και διεθνώς ανταγωνιστικού ως προς τα πλεονεκτήματα που προσφέρει στους επενδυτές, κάτι στο οποίο υστερεί η χώρα μας.
Γραπτό υπόμνημα κατατέθηκε από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ), στο οποίο αναφέρεται ότι το νομοσχέδιο "διέψευσε πολλές από τις προσδοκίες της επιμελητηριακής και επιχειρηματικής κοινότητας", καθώς υιοθετεί πολλές από τις ρυθμίσεις του προηγούμενου προσχεδίου της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου με την εξαίρεση του χονδρικού και λιανικού εμπορίου από τις διατάξεις του νόμου.
Κατά την ΚΕΕΕ η προτίμηση της κυβέρνησης σε ενισχύσεις υπό τη μορφή των φοροαπαλλαγών αντί των επιδοτήσεων "δεν συγκινεί ιδιαιτέρως τον επιχειρηματικό κόσμο".